Herken je dat?
- Het gevoel dat je huis lang te koop staat, langer dan vergelijkbare huizen in de omgeving.
- Dat je verwacht had dat ie al lang verkocht had moeten zijn.
- Dat een paar weken een paar maanden lijken?
Je huis verkopen is een spannende tijd.
- Komen er kijkers? (wéér je huis opruimen)
- Wat vonden de kijkers van het huis? (waarom laten ze nou niet even wat weten)
- De oplevering van het nieuwe huis komt steeds dichterbij (je wilt geen dubbele lasten).
De onzekerheid die het verkopen van je huis met zich meebrengt, kan soms zorgen voor flink wat slapeloze nachten of spanningen. Daarom geef ik je vandaag 5 tips die je snel kunt toepassen om je huis beter te verkopen.
Checklist als je huis te koop staat:
- Controleer het aantal 360 graden foto’s. Een stuk of 4 is meer dan voldoende. Heb je er meer, dan heb je kans dat de kijkers zich al een (verkeerd) beeld gevormd hebben van je huis en niet meer de moeite nemen om langs te komen. Je moet ze dus wel een beetje nieuwsgierig houden.
- Hetzelfde geldt voor het aantal gewone foto’s. Een stuk of 25-30 geeft over het algemeen een goed beeld van je huis. Met te veel foto’s geef je te veel prijs. Bovendien wordt het vaak minder overzichtelijk. Je wilt voorkomen dat mensen ‘verdwalen’ in je huis door te veel foto’s
- Hebben de plattegronden een eigen tabblad? Kies daar wel voor, dan komt je huis hoger in de ranking. Dat wil zeggen dat je huis eerder in de gevonden woningen naar voren komt ten opzichte van een huis zonder eigen tabblad voor plattegronden.
- Plaats de plattegronden niet ook nog eens achter de foto’s. Stel dat je 3 plattegronden hebt (begane grond, 1e verdieping, zolder). Als je ze een eigen tabblad geeft, kun je ze op Funda vergroten. Als je ze achter de foto’s plaatst, kan dat niet. Doe je het dubbel (dus achter de foto’s plus een eigen tabblad), dan heb je geen 3, maar 6 plattegronden. Ook dat komt de duidelijkheid weer niet ten goede.
- Een andere veel gemaakte fout is het herhalen van tekst. Tel in je eigen verkooptekst maar eens de woorden ‘ruime’ of ‘grote’ of een ander willekeurig bijvoeglijk naamwoord. Het leest niet lekker als je steeds bijvoeglijke naamwoorden hebt. Ook is ruim of groot een subjectief begrip. Wat de een groot vindt, is voor de ander klein. Gebruik het dus zeker niet te vaak.
Dit zijn enkele tips om jouw verkoop te verbeteren. En geloof me, er zijn er nog veel meer 😉
Laat je me weten wat jij de meest waardevolle tip vindt?