Veel van mijn klanten vragen aan mij of het zinvol is om de vraagprijs te verlagen? Grofweg gezegd is het antwoord hierop: Nee, tenzij je zeker weet dat de presentatie van je huis echt tiptop in orde is. Wat ik daarmee bedoel, leg ik hieronder uit.
Second Opinion verkoop woning
Mensen komen bij mij als ze snel hun huis willen verkopen of ze niet tevreden zijn over hoe de verkoop loopt. We sparren dan over de mogelijke oorzaken en oplossingen.
- Soms is het verkopen aan een opkoper een idee.
- De andere keer gaat het om het verbeteren van de verkoop. In dat laatste geval is er negen van de tien keer veel te verbeteren aan de presentatie op internet. Daar starten we dan ook altijd mee.
Ik ben altijd blij verheugd om te merken hoeveel tips ik mee kan geven, terwijl de verkopers zelf het niet hadden gezien. Het vertrouwen in de makelaars is groot en zo hoort het ook. Waar echter weleens aan voorbij gegaan wordt, is dat elk huis uniek is en dus ook een andere aanpak vraagt. En dan heb ik het niet over hele grote verschillen, het zit ‘m vaak in de vele subtiele details. Zoals het opstellen van de perfect leesbare tekst (dus geen A4 lappen tekst) of het verwijderen van foto’s (ja, je leest het goed: minder foto’s in plaats van meer).
Verbeteren presentatie verkoop woning
Het is simpelweg balen als de verkoop niet gaat zoals je had gewild. Je krijgt de zenuwen als je eraan denkt dat je met dubbele lasten komt te zitten. Of met een dubbele gasrekening. We zijn het ook niet meer gewend dat een huis dat langer dan 3 tot 6 weken te koop staat. Toch komt het vaker voor dan je denkt. Zeker in de huidige tijd. Dat komt door de hogere rente en de onzekere wereld waarin we leven. Een ding is duidelijk en dat is dat we allemaal willen wonen. Dat betekent dus dat er een koper is voor jouw huis. Dat betekent ook dat je meer aandacht aan de presentatie moet besteden en geen enkele mogelijkheid onbenut laat om de koper te vinden.
Vraagprijs verlagen als laatste redmiddel
Een lagere vraagprijs zorgt ervoor dat jouw groep potentiële kopers groter is. Het verlagen van een vraagprijs zorgt dus zeker wel voor het bereiken van meer kijkers.
Het vaststellen van een strategische vraagprijs is daarbij ook van belang. Psychologische prijzen zoals je ze in de supermarkt vindt, werken ook bij woningen. Je kunt ook rekening houden met de zoekcategorie op bijvoorbeeld Funda. Dan kies je voor een ‘ronde’ vraagprijs en valt je huis in 2 groepen. Waar je voor kiest, hangt helemaal af van jouw huis en de marktsituatie. Let wel: als je internetpresentatie niet op orde is, geef je geld weg. Je kunt het vergelijken met het poetsen van de auto voordat je die te koop zet. Dat levert ook meer op. Zo moet je de verkoop van je huis ook zien. Hieronder licht ik het verder toe.
Tips verkoop woning
Ik heb het niet over het verkoopklaar maken van je huis. Ik ga ervan uit dat je dat al lang gedaan heb. Ik heb het over:
- Funda optimaal inzetten.
- Kijkers nieuwsgierig maken.
- Onzekerheid bij een koper wegnemen.
- Duidelijkheid scheppen door de foto’s en tekst op elkaar af te stemmen.
- Volledigheid bij de kenmerken.
- Tips en trics om een kijker op internet een kijker in jouw huis te laten worden.
Enthousiasme is wat ik voel als ik eraan denk wat ik voor je kan doen. Maar jij moet die eerste stap zetten. Neem het heft in eigen handen en maak van de verkoop van je huis een succesverhaal in plaats van een thriller!