Mijn huis verkopen lukt niet

door | oktober 21, 2018 | Huis verkopen

Geen kijkers?

Je huis staat te koop, maar het loopt niet naar je zin. Er zijn geen kijkers en al helemaal geen kopers. Wat moet je doen? In dit blog wil ik je inspireren dat je vertrouwen moet houden. De makelaar best mag helpen. En actie moet ondernemen ? Inhoudsopgave:
  • Geen kijkers?
  • Kijken, kijken, niet kopen
  • Elk voordeel heb z'n nadeel
  • Opnieuw beginnen
  • Verkooptekst
  • De omgeving
  • Woningfotografie
  • Call to action
  • De banaan
  • Wat moet je vooral niet doen?
  • Een rommelig huis fotograferen
  • Sfeerfoto's
  • De makelaar de foto's laten maken
  • Te veel 360 graden foto's
  • De makelaar
  • Beter goed gejat dan slecht bedacht
  • Succes en verkoop je huis met van te koop naar verkocht
  • Mijn huis verkopen lukt niet

Kijken, kijken, niet kopen

Na maanden je huis opruimen voor elke bezichtiging, ben je het wel een beetje beu. Het lijkt wel alsof je woont in een modelwoning in plaats van in je eigen huis. Je begint ook steeds meer te twijfelen of je dan misschien toch maar moet gaan verbouwen in plaats van je huis te verkopen. Mijn tip? Hou vol. Op elk potje past een dekseltje en voor elk huis is een koper. Jij bent toch ook ooit op je huis gevallen? Nou dan!

Elk voordeel heeft z'n nadeel

Okay, dus het is spik en span in huis. Eigenlijk ook best lekker toch, zo'n opgeruimd huis; je kunt opeens alles heel makkelijk terugvinden. Alles voor het goede doel. Schouders eronder en weer gaan! Ik help je met tips om de draad van de verkoop weer op te pakken.

Opnieuw beginnen

Begin eens opnieuw met kijken naar het verkooptraject. Wat loopt naar je zin en wat loopt helemaal niet naar je zin? Een verkooptraject bestaat uit een heleboel onderdelen. We bespreken er hier een aantal: verkooptekst, de omgeving, call tot action, foto's, 360 graden foto's.

Verkooptekst

Het woord zegt het al, het is een tekst om je huis te verkopen. Het moet dus geen opsomming zijn van allerlei technische weetjes die je ook bij de Kenmerken kunt vinden. Vertel over de leuke dingen in het huis en voorkom onduidelijkheid. Mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn. Het liefst in 1 oogopslag. Voorkom dus een lange aaneengesloten tekst, maar wissel af met bullets, alinea's, speel met hoofdletters.

De omgeving

De omgeving is een onderdeel dat vaak vergeten wordt. En dat is jammer, want het huis kun je nog wel naar je zin aanpassen, maar de omgeving waarin het staat niet.
Een omgeving is dus een belangrijke factor in het verkoopproces.
In veel gevallen zullen kopers uit de directe omgeving komen en dus wel weten wat er in de buurt te vinden is. Maar in evenzoveel gevallen is de koper helemaal niet bekend met de omgeving waarin het huis staat. Zorg er daarom voor dat je vertelt over wat er in de buurt te doen is: de scholen, de winkels, het stadspark. Plaats ook bij de foto's een paar foto's van de omgeving: een stuk of 3 is voldoende. Hou het aantal woorden over de omgeving op een stuk of 50.

Woningfotografie

Ik denk dat je nu een beetje duidelijk hebt hoe je de tekst aan kunt passen zodat het een aantrekkelijk en makkelijk leesbare tekst wordt. Dan ben je er natuurlijk nog niet. De foto's zijn misschien nog wel veel belangrijker. Hoe zit dat bij jouw huis? Je hebt goede foto's als je eigenlijk wilde blijven wonen toen je de foto's voor de eerste keer zag. Dat je denkt: 'goh, eigenlijk wonen we in een hartstikke leuk huis'.

Call to action

We willen dat er wat gebeurt als mensen op je huis hebben geklikt. Dat het huis in de zoekresultaten naar voren komt, is pas stap 1. Het klikken op het huis zodat ze meer informatie zien, is stap 2. Vervolgens moet er nog verder geklikt worden om alle foto's te zien, stap 3. Met een beetje geluk wordt er daarna nog de tekst gelezen, stap 4. En waar het echt om gaat, is dat de makelaar gebeld wordt voor een bezichtiging, stap 5 en 6. Amai. Er moeten dus nogal wat stappen gezet worden. Je moet de geïnteresseerde dus elke keer aansporen om een stap te zetten. Help de lezer door een call to action in de tekst toe te voegen. Dat doe je door in gebiedende wijs te vertellen wat de bedoeling is: LEES HIER VERDER of DOWNLOAD DE BROCHURE voor meer informatie.

De banaan

Een banaan? Ja, een banaan. In de marketingwereld wordt het woord 'banaan' gebruikt voor een zeer opvallend item waar direct je ogen naartoe gaan. Het trekt direct je aandacht, het is dus opvallend. Bij voorkeur is dat een opvallende button met een call to action. Iets waar je op kunt klikken zodat je een volgende stap zet.

Wat moet je vooral niet doen?

Een rommelig huis fotograferen

Ruim op. Of ruim niet op en schuif het aan de kant. Natuurlijk weet je best dat het zo werkt, maar waarom is het dan toch zo moeilijk om je eigen rommel te zien.

Sfeerfoto's

En nog een, en nog een. Wonen is emotie en een huis is een thuis. Dat zijn echt uitspraken die bij mij horen. En natuurlijk zijn sfeerfoto's belangrijk. Maar een mooie houten tafel met daarop een prachtige bos bloemen hoort niet thuis in een woningpresentatie. Wel natuurlijk als je op de achtergrond de rest van de keuken ziet. Dat mag dan zelfs vaag zodat de aandacht op de voorgrond is. Maar het gaat niet om de bloemen in de tuin, het gaat om de beleving in de tuin. Close-up, gezellige tafereeltjes. Doen, maar houdt de focus op wat je verkoopt.

De makelaar de foto's laten maken

Heus, de makelaar is makelaar. Een fotograaf is fotograaf. Zo simpel kan het leven soms zijn. De meeste makelaars lijken het niet eens te zien als ze een onscherpe foto hebben gemaakt. Oh, en wat denk je van foto's vanaf verschillende hoogtes maken. Dan zie je precies hoe lang degene is die de foto's maakt. Zorg ervoor dat alle foto's vanaf ongeveer dezelfde hoogte zijn gemaakt.

Enne, nog iets: doe de wc bril dicht als je een foto maakt!

Te veel 360 graden foto's

Met 360 graden foto's zit je altijd goed. Tenzij....
'Te' is nooit goed
Je te veel foto's plaatst. Als je 12 - 360 gradenfoto's op Funda zet, geef je heel je huis al prijs. Je wilt de kijker in het huis hebben, toch? Maar wat moeten ze nog in het huis komen doen als ze al een beeld gevormd hebben van het hele huis door al die 360 graden foto's? We moeten mensen nieuwsgierig maken en dat doen we niet door ze het hele huis al vanaf de computer te laten zien. Er is ook nog zoiets als instellingen op de computer. Stel je voor dat het beeldscherm heel donker is ingesteld. Lijkt je zonnige huis opeens ook een stuk minder licht.

De makelaar

Tja... en dan de makelaar. De deskundige, de sturende kracht achter de verkoop van je huis. Hoe is het contact met jouw makelaar? Veel mensen zien er tegenop om zelf initiatief te tonen bij de verkoop van hun woning.

Maar: may I remind you? Het gaat om je eigen huis, om je eigen centen.

Mijn advies is dan ook: neem het heft in eigen handen en zorg ervoor dat je om de 2 weken contact hebt met je makelaar. Zo hou je de makelaar scherp en creëer je een situatie waarin je zowel als verkoper en als makelaar aan hetzelfde doel werkt. Iedereen heeft het druk, maar heb jij het ook te druk om € 40.000,- te verdienen? Nee toch? Investeer daarom in de tijd en in je huis om de verkoop goed te begeleiden. Misschien vind de makelaar je een zeur, maar dat lijk me niet zo erg. Als het zijn eigen huis zou zijn, zou hij er ook alles aan doen om het op de beste manier te verkopen. Dat ben je vast met me eens. En zo lang je vriendelijk blijft, is er niets aan de hand ?

Beter goed gejat dan slecht bedacht

Kijk naar hoe de presentatie is van huizen die snel verkocht zijn. Kijk ook naar de presentatie van huizen die jou aanspreken. En kopieer. Je kunt beter een idee van een ander kopiëren, dan zelf een slecht idee doorvoeren.

Succes!

Verkoop je huis met van te koop naar verkocht

Ik hoop, en ga er stiekem van uit, dat je weer wat meer geleerd hebt over het verkopen van je huis. En geloof het of niet, er is nog veel meer te leren. Samenvattend kunnen we zeggen dat je huis verkopen beter gaat als je er actief mee bezig bent. Jij mèt de makelaar. Creëer de beste verkoopkansen. Warme woongroet, Diane van Beek - Van te koop naar verkocht

Van te koop naar verkocht

Kan ik je helpen?
Bel me Mail me
Je huis verkocht - Verheug je op een verkochtbord

Yes! ik wil mijn huis verkopen

Omdat je je gegevens invult, ga je akkoord met het Privacybeleid. Je krijgt geen onzinmails of verkoopspam. Wel tips, trucs en nieuwtjes over alles wat er in woningland speelt. Na het boostplan ligt de frequentie rond 2x per maand.

Gelukt, check je Mailbox!

Pin It on Pinterest