U staat voor de deur, de buitenlamp hangt wat scheef en de mat voor de deur ziet er eigenlijk behoorlijk versleten uit. “Dit is pas de buitenkant”, denkt u en u bent benieuwd hoe het er binnen uitziet. U drukt op de bel en een vriendelijke man doet open.
“Hallo, fijn dat u er bent voor de vrijblijvende waardebepaling. Het is niet echt opgeruimd, maar jullie kunnen daar wel doorheen kijken, toch?” U stapt over de drempel en gaat het huis binnen.
‘Wat moderner’
De man gaat verder: “We willen de vloer nog veranderen; we gaan laminaat leggen in plaats van deze oude vloerbedekking. En de badkamer gaan we ook een beetje opknappen. Dat het er wat moderner uitziet. Met van dat spul om de voegen weer wit te maken, je weet wel.”
U luistert vol aandacht naar de goede bedoelingen van deze verkoper. Maar u moet het allemaal nog maar zien. Als geen ander weet u dat het ene laminaat het andere niet is. De uitstraling van een goedkoop laminaat in beuken, haalt het niet bij een iets duurdere variant in eiken structuur. En van wat voegsel knapt een badkamer ook niet echt op.
Maar de woningmarkt is goed, de huizen zijn zo weg en uw woningportefeuille raakt leeg. U wilt dus maar wat graag dat deze prospect voor uw kantoor kiest.
Herkenbaar? Ik geef u graag enkele tips die voor een win-winsituatie zorgen. De prospect blij, want zijn huis ziet er een stuk beter uit. U blij, want u hebt er weer een huis bij.
Cadeautjes
Tip 1: Mensen krijgen graag cadeautjes. Geef daarom een woontijdschrift cadeau in de hoop dat de verkopende partij de hint begrijpt. Wilt u zeker weten dat hij de hint snapt, dan is het natuurlijk beter om duidelijk te adviseren dat hij een uitstraling moet creëren die lijkt op de huizen die in het tijdschrift staan.
Overlegstructuur
Tip 2: Kies voor een overlegstructuur: Deze verkoper is duidelijk gebaat bij begeleiding bij het verkoopklaar maken van zijn huis. Het doel van deze structuur is dat hij alleen dingen doet die positief bijdragen aan het huis. Als hij met u overlegt voordat hij actie onderneemt, kunt u hem in de juiste richting sturen. Wedden dat hij het waardeert dat u zo betrokken bent?
Stylist
Tip 3: Schakel een stylist in. Dat kost wel wat, maar levert de klant uiteindelijk meer geld en u goodwill op. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de kosten aan de verkoper door te belasten of een andere financiële regeling te treffen die voor beide partijen aantrekkelijk is.
Indicatie verkoopprijs
Tip 4: Geef een indicatie af van de te verwachten verkoopprijs zonder styling. Plan meteen met de klant een nieuwe afspraak in voor een waardebepaling ná styling. De vervolgactie staat dus al vast en u wordt gezien als een consistente makelaar.
Uiteraard zijn er nog veel meer tips en is elke situatie weer anders. Maar met deze tips heeft u vast een mooi begin. Veel succes!