Daar zit je dan, in gesprek met de makelaar omdat de verkoop van je huis niet gaat zoals jij en de makelaar hadden gedacht en gehoopt. “Het is de markt”, zegt de makelaar. En “we moeten geduld hebben”. Jij als verkoper zit daar niet op de wachten. Je begrijpt best dat het verkopen van een huis niet zo makkelijk meer gaat als een paar maanden geleden, maar dit had je niet verwacht. De enige oplossing lijkt de vraagprijs verlagen. Maar om een beetje indruk te maken, moet je dat meteen met een fors bedrag doen. En dat wil je eigenlijk niet. Het nieuwe huis is misschien al gekocht en daar zitten ook kosten aan te komen. Je bent er dan ook bij gebaat om een fatsoenlijke prijs voor je huidige huis te krijgen. Na de eerste bezichtigingen had je al slapeloze nachten omdat je hoopte op een bod. Nu heb je slapeloze nachten om je moet nadenken over een nieuwe verkoopstrategie. De vraagprijs verlagen, is dat nou echt het enige dat je kunt doen? Lees met me mee en lees over andere oplossingen.
Hoe goed is jouw Funda presentatie nou eigenlijk echt?
Veel mensen kijken niet eens naar hun eigen huis op Funda. Ze vertrouwen erop dat de makelaar het goed op orde heeft en de gekozen foto’s de beste zijn. De tekst is gecontroleerd door de verkoper en 1 op 1 overgenomen, dus daar kan niet veel mee mis zijn. Denk je.
Ik adviseer verkopers om zelf ook eens kritisch naar de presentatie te kijken. En niet alleen van hun eigen woning, maar ook naar die van andere huizenbezitters. Wat spreekt jou aan bij de presentatie van andere huizen? Is er iets wat je zelf ook toe kunt passen? Is het de opbouw van de tekst, de volgorde van de foto’s, een bijzondere 360 graden foto of een fantastisch leuke video?
Verkooptekst schrijven
En nu jouw tekst op internet staat, wat vind je er dan eigenlijk van. Is het een lekker leesbare tekst of staan er veel bijvoeglijke naamwoorden in. Veel makelaars houden erg van woorden zoals ‘ruim’, ‘royaal’, ‘zonnige’ et cetera. Een overdaad aan dit soort woorden is niet ongebruikelijk in de wereld van vastgoed. Wat mij betreft voegt het niet veel toe. De tekst wordt er langdradig van en de gekozen woorden zijn subjectief. Wat de een ruim vindt, vind de ander misschien helemaal niet ruim. Als het goed is spreken de foto’s en de plattegronden voor zich als het gaat om de grootte van het huis.
De vraagprijs verlagen kan altijd nog, check eerst goed de andere mogelijkheden.
Je weet nu dat je echt even goed en vanuit een nieuwe blik naar je huis moet kijken. Ik kan je daarbij helpen. Er zijn zo ontzettend veel foefjes, trucjes en tips die in dit blog allemaal niet te benoemen zijn, maar die een wereld van verschil gaan maken voor de verkoop. Het gaat niet alleen om de gekozen foto’s of tekst, het gaat ook om de kenmerken, om de ranking, om het nieuwsgierig maken van de zoeker zodat ze jouw huis willen bezichtigen.
Naast het plaatsen van je huis op internet, zijn er nog andere mogelijkheden om het te promoten. Je kunt kiezen voor het gebruiken van Facebook, maar er zijn ook minder voor hand liggende ideetjes. Opties waar je niet zo snel aan zou denken. Dit is echt maatwerk en moet passen bij jouw huis en locatie.