Waarom kiezen voor een Second Opinion huis verkopen

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Dat is nu eenmaal zo. Vaak ligt er een reden aan ten grondslag, maar nog vaker is die reden niet in een oogopslag te vinden en vraag je jezelf af waar het door komt. Je ziet al: ik heb nog nergens het woordje huis verkopen in de tekst gezet. Want of iets meezit of tegenzit, geldt voor alles wat je doet in het leven. Gelukkig hebben we er zelf ook invloed op. Bijvoorbeeld als je je woning te koop hebt gezet en de verkoop wil niet vlotten. En daar hebben we het in dit blog over.

 

Waarom wordt mijn huis niet verkocht

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom een huis niet verkocht wordt. Een ding staat vast en laat ik beginnen met deze geruststellende woorden: er is altijd, ik herhaal: altijd, een koper. Misschien op een ander moment of tegen een lagere prijs, maar die koper is er. Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk de bedoeling om een zo goed mogelijke prijs te krijgen en de verkoop binnen een korte tijd geregeld te hebben. Later in dit blog gaan we erop in hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Eerst die prangende vraag: waarom wordt mijn huis niet verkocht?

  • Locatie en toekomstige omgevingsfactoren
  • Prijs
  • Presentatie
  • Onderhoud
  • Onduidelijkheid

Verkopen gaat om: locatie, locatie, locatie

De locatie ligt vast, daar kun je niets aan veranderen. Je hebt er zelf ook ooit voor gekozen om hier te gaan wonen, dus een volgende bewoner kan dat ook gewoon doen. Is er iets in de tussenliggende jaren veranderd of zijn er toekomstige plannen die de locatie minder aantrekkelijk maken? Zorg ervoor dat je duidelijkheid schept over je omgeving en vooral dat je onduidelijkheden wegneemt. Mensen vullen graag een antwoord op een vraag in gedachten in, terwijl het misschien helemaal niet het correcte antwoord is. Aan jou dus de taak om hierover informatie te geven in de verkooptekst. En doe dat in ‘jip en janneke taal’; dat houdt het makkelijk leesbaar en ook nog leuk bovendien.

 

Verkoopstrategie verkoop woning bepalen

Natuurlijk is de prijs ook van belang. Wees hier oprecht over en kijk naar wat jij zelf zou kunnen kopen met de zak geld die jouw potentiële koper uit zal gaan geven. Wat ik hiermee bedoel is het volgende; wat kun je allemaal kopen voor het bedrag waarvoor jouw huis te koop staat? Krijg je bij jouw huis meer of minder voor hetzelfde geld? En waar zit dat verschil dan in? Is jouw omgeving mooier of is het andere huis beter afgewerkt? Als je voor jezelf duidelijk hebt waarom je gekozen hebt voor een prijsstrategie, dan hoef je daar later in het traject niet over te twijfelen.

Noot: Zoals we de laatste tijd zien met de veranderde gasprijzen, kan de woningmarkt in rap tempo veranderen. Daar op voorhand op inspelen is bijna een onmogelijkheid, dergelijke aanpassingen kunnen alleen maar achteraf worden gemaakt.

 

Hoe maak je een goede verkooppresentatie voor je huis

Kernwoorden van het hebben van een goede presentatie, zijn: fris, makkelijk leesbaar en compleet. Alle informatie die je deelt moet compleet zijn: de woonkenmerken op internet checken is dan ook geen overbodige luxe. Het komt maar wat vaak voor dat deze niet goed of niet volledig zijn ingevuld. Ook ellenlange teksten worden niet gelezen. Hoe scan jij de ochtendkrant? Juist ja: op de titels. Het schrijven van een goede verkooptekst is belangrijk en minder eenvoudig dan je misschien zou denken. Dit belangrijke onderdeel wordt vaak niet goed benut. En dat is jammer, want je laat hiermee verkoopkansen liggen.

 

Hoe belangrijk is onderhoud bij de verkoop van je huis

Het energielabel is een weergave van hoe goed (of hoe slecht) je huis is geïsoleerd. Het geeft niet in alle gevallen een juist beeld jammer genoeg. Het komt bijvoorbeeld veelvuldig voor dat men zonnepanelen heeft laten leggen nadat het label is vastgesteld. Met het plaatsen van zonnepanelen wordt het label hoger, maar dan moet je dat dus wel opnieuw aanvragen en er weer voor betalen. Veel verkopers zien dat niet zitten. Wellicht een gemiste kans?

Een verzorgde woning heeft een goede uitstraling, de kopers hebben dan vertrouwen in het huis en in jou als verkoper. En dat is een goed uitgangspunt om tot een overeenkomst te komen. Het is dan ook goed om duidelijk te zijn over welk onderhoud er allemaal is uitgevoerd. Een overzichtelijk staatje in de tekst is hier een uitermate goede manier voor.

 

Onduidelijkheid voorkomen

We spraken al eerder over onduidelijkheid als het gaat om de omgeving. Een verandering in de omgeving zoals het plaatsen van hoogspanningsmasten of juist iets leuks als het realiseren van een speeltuin, kan van invloed zijn op de verkoop. Een potentiële koper houdt niet van onduidelijk en wil zich zo zeker mogelijk voelen over hetgeen wat hij koopt. Het is dus aan jou als verkoper om hier duidelijkheid over te geven. Dat kan op hele subtiele manieren. Vind de manier die voor jouw huis het beste past.

 

Huis nog niet verkocht?

Zoals je ziet zijn er heel wat factoren die meespelen bij het verkopen van je huis. En al die zaken worden niet altijd goed ingezet. Terwijl juist het gehele plaatje voor een goed resultaat zorgt. Ik ben erin gespecialiseerd om àlle punten op de i te zetten en een verkoop neer te zetten waar niets aan het toeval overgelaten wordt.

Dat vraagt van jou dat je zelf de touwtjes in handen neemt en een second opinion bij mij aanvraagt. Eerst kijken we dan naar de huidige situatie en beoordeel ik wat de mogelijkheden voor verbetering zijn. Uiteraard kost jou dat niets. Van daaruit gaan we bekijken hoe we de verkoop kunnen verbeteren en de koper kunnen vinden. En dat die gevonden gaat worden, dat staat vast. Want, er is altijd een koper. Ook voor jouw huis!

Wil je een melding ontvangen bij nieuwe blogs?

Van te koop naar verkocht

Kan ik je helpen?
Mail me : Ik antwoord binnen 24 uurBel me 06-29384067