Waarom staat een huis lang te koop en is dat de schuld van de makelaar?

door | oktober 21, 2018 | Huis verkopen

Als je huis lang te koop staat, is dat niet leuk. En duur bovendien. Je daalt in vraagprijs, maakt extra kosten voor een advertentie, spendeert geld aan nieuwe foto's....

Ik heb klanten van wie hun huis al 3 jaar te koop staat en klanten die na een maand of 4 vinden dat de verkoop wel heel erg lang duurt. Wat lang is, is dus voor iedereen verschillend. Wat wel hetzelfde is, is dat als een huis langer te koop staat dan wenselijk is, dat voor niemand prettig is. Niet voor de huiseigenaar en niet voor de verkopend makelaar. Toch zijn er altijd huizen die maar niet verkocht lijken te worden. Zowel in een goede woningmarkt als in een slechte woningmarkt.

Inhoudsopgave: 

  • Waarom staan sommige huizen lang te koop èn is dat de schuld van de makelaar?
  • Excuus 1: Ik heb het zo druk
  • Excuus 2: Het is de schuld van de makelaar
  • Excuus 3: De woningmarkt is niet goed voor mijn huis
  • Laten we eens inzoomen op elk onderdeel van de excuses
  • Ik heb het zo druk
  •   Samenvatting excuus
  • Het is de schuld van de makelaar
  •   Samenvatting excuus
  • De woningmarkt is niet goed voor dit huis
  •   Samenvatting excuus
  • Tot slot

Mijn intentie met deze blog is om jou inzicht te geven in de drie belangrijkste excuses die mij ter ore komen en die ervoor zorgen dat er niet het maximale uit de verkoop wordt gehaald. In de samenvatting geef ik enkele tips prijs.

Excuus 1: Ik heb het zo druk

We werken, hebben een gezin, willen tijd hebben voor sport en hobby's. Daarnaast hebben we to-do lijsten en zijn er altijd dingen die niet op het to-do lijstje staan, maar die ook NU gedaan moeten worden. Kortom: we hebben het druk. Een snel rekensommetje leert dat na een jaar of anderhalf de vraagprijs gemiddeld genomen is verlaagd met een bedrag van ongeveer € 75.000,-. Ik herhaal: vijfenzeventigduizend euro. Best een duur grapje dus, het druk hebben.

Excuus 2: Het is de schuld van de makelaar

Een verkoper schakelt een makelaar in voor de verkoop van zijn woning. Die is de kenner, de expert, de vakidioot. Als het goed is. Maar is dat ook zo? Zet de makelaar zijn allerbeste beentje voor om het huis te verkopen? Jij als verkoper hebt het laatste woord. Jij bent degene die de beslissingen neemt en ja of nee zegt als het aankomt op styling van je huis of als het aankomt op onderhandelingen. Om maar een voorbeeld te noemen. De makelaar moet het voortouw nemen, dat staat buiten kijf. Maar als het even niet zo goed gaat... wat doe jij als verkoper, hoe actief ben jij?

Excuus 3: De woningmarkt is niet goed voor mijn huis

De woningmarkt is in beweging. De jaren van crisis liggen achter ons. Huizen gaan als zoete broodjes over de toonbank. Tenminste, dat is wat veel mensen zeggen. Maar hoe zit dat dan met de 'onverkoopbare' huizen. Die zijn er ook altijd. Maar wat is onverkoopbaar? Jij hebt dit huis ook met een reden gekocht. Ben je echt de enige op de aarde die voor dat huis zal vallen? Op ieder potje past een dekseltje. Voor elk huis is een koper.

Laten we eens inzoomen op elk onderdeel van de excuses

1) Ik heb het zo druk

Een huis verkopen, vraagt tijd. Best veel tijd eigenlijk. Zeker in het begin moet er van alles geregeld worden: eigendomsbewijs opzoeken, vragenlijsten invullen, opruimen, foto's maken, teksten nakijken, brochures doorlopen. Best veel handelingen voor een doorsnee verkoop. Gelukkig worden veel woningen op deze manier prima verkocht.

Maar hoe zit dat met een huis dat niet op die manier wordt. Wat meer aandacht vraagt. Het vraagt tijd om inventief te zijn en nieuwe mogelijkheden en verkoopkanalen verzinnen. Actief te zijn en de foto's van volgorde te veranderen. Wanneer moeten we dat doen? Op donderdagavond!

Het gaat om flinke bedragen, dus daar mag je best tijd voor maken. Agenda's lopen altijd vol. Hou daarom een avond in je agenda vrij om na te denken over de verkoop. Wedden dat de makelaar contact met je opneemt als jij zelf ook actief bij je verkoop betrokken bent.

Want jij weet het geheim toch ook? Het gaat in een verkooptraject om aandacht. Aandacht van de makelaar aan jou als verkoper en aan de kijker. En natuurlijk aandacht van jou aan de makelaar.

Geef eens eerlijk antwoord:

    • Belt de makelaar jou na een bezichtiging om te vertellen wat de indruk van de kijkers is?
    • Belt hij de kijkers vervolgens na een week op om te vragen wat ze ervan vonden?
    • En laat hij dat ook aan jou als verkoper weten?
    • Hoe zit het eigenlijk met de aanvraag van brochures? Worden die mensen nagebeld? Mijn persoonlijke ervaring is dat het NUL (0) keer gebeurt.

Koppel je ervaringen terug aan de verkopend makelaar. Zit er bovenop! Ik weet zeker dat het zich terug betaald in een vlottere verkoop.

Samenvattend: Reserveer tijd in je agenda om aandacht te geven aan de verkoop van je huis en Wees eerlijk naar jezelf: welk stapje kun jij extra zetten? En vergeet niet om mijn hulp in te schakelen, des te eerder heb je je huis verkocht en heb je weer tijd voor andere dingen.

2) Het is de schuld van de makelaar

Schuld. Getver wat een woord. Met een vinger wijzen naar wie de dader is, is niet mijn favoriet. De waarheid ligt immers altijd in het midden. Maar omdat deze blog is gericht aan jou als verkoper neem ik voor het gemak het uitgangspunt dat de makelaar debet is aan de lange doorlooptermijn verkoop van jouw huis.

Er zijn legio redenen te bedenken voor een makelaar om niet actief met de verkoop bezig te zijn:

    • Er zijn nog 50 andere huizen in zijn woningportefeuille.
    • Als mensen interesse hebben, komen ze wel kijken, toch?
    • De oude rot in het vak is kundig, maar gaat hij met zijn (digitale) tijd mee?

En het moet me van het hart; wat ik niet begrijp is waarom er verkopers zijn die onscherpe foto's van hun huis op Funda tolereren. Of presentaties waarbij geen plattegronden zijn toegevoegd; harstikke belangrijk voor de ranking. Of woningen die alleen op de website van de makelaar staan.

Dus: Steek je hand in eigen boezem en Blijf open en onbevangen kijken naar de situatie en leer ervan.

3) De woningmarkt is niet goed voor dit huis Oftewel: het ligt aan het huis

Het spreekt voor zich dat de ene woning de andere niet is en dat er huizen zijn die veel meer in trek zijn dan andere woningen. Er was echter een tijd dat jij ook voor dit huis hebt gekozen. Wat was jouw motivatie, wat waren jouw beweegredenen om het huis te kopen? Zorg ervoor dat je dit duidelijk communiceert in je tekst en in je foto's. Dan hoeven geïnteresseerden er niet naar te raden.

Maak een document waarin al die fijne punten van het huis opgesomd staan. Voeg dit toe aan de brochure op Funda. Zet een Call to action in je tekst zodat duidelijk is dat er in de brochure nog meer foto's en leuke weetjes over het huis te vinden is. Dan wordt de brochure gedownload en dan heb je gegevens van een potentiele koper.

En alle minder leuke punten van het huis? Er zijn in mijn optiek 2 mogelijkheden: doe er wat aan of doe er niks aan. Bedenk daarbij wat voor de één een minder leuk punt is, voor de ander juist een voordeel kan zijn.

Dus: Er is altijd een koper en Vind die koper door creatief te zijn en een Call to Action toe te voegen.

Tot slot

In deze blog heb ik een tipje van de sluier opgelicht van wat ik in dagelijks ervaar. Ik hoop dat ik je heb aangespoord om creatief met je huis te blijven omgaan. Heb jij een huis dat maar niet verkocht lijkt te worden en waarbij je wilt dat een ervaren onafhankelijk deskundige mee denkt? Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten.

Warme woongroet, Diane van Beek

Van te koop naar verkocht

Kan ik je helpen?
Bel me Mail me
Je huis verkocht - Verheug je op een verkochtbord

Yes! ik wil mijn huis verkopen

Omdat je je gegevens invult, ga je akkoord met het Privacybeleid. Je krijgt geen onzinmails of verkoopspam. Wel tips, trucs en nieuwtjes over alles wat er in woningland speelt. Na het boostplan ligt de frequentie rond 2x per maand.

Gelukt, check je Mailbox!

Pin It on Pinterest