Dit is een vraag die ik natuurlijk heel vaak krijg. Het antwoord is redelijk simpel: als je huis niet verkocht wordt, verbeter dan de presentatie van de woning op Funda. Hoe je dat moet doen, dat is helaas iets minder simpel. Het hangt namelijk samen met veel kleine ‘trucjes’ die je maar net even moet weten. In dit blog geef ik je een paar voorbeelden.
360 graden foto’s zijn altijd goed, toch?
Wat ik veel zie is dat verkopers alle ruimtes op internet zetten. Je kunt dus als het ware als potentiële koper vanuit je luie stoel het hele huis doorwandelen, zonder dat je ooit de voordeur open hebt gedaan. Is dat een goed idee? Niet dus, als je het mij vraagt. De echte beleving van hoe een woning aanvoelt, beleef je pas als je er bent. Je moet dus als kijker wel IN het huis huis komen. Maar de meeste kandidaten hebben zich naar aanleiding van de vele 360 graden foto’s en de video al een beeld gevormd van het huis. Ze hebben alle voordelen en vooral de nadelen al in hun hoofd geprent en er een oordeel over geveld.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het hele idee van een presentatie is dat je mensen nieuwsgierig maakt zodat ze komen kijken. Je moet informatie verstrekken die duidelijk is, overzichtelijk is, onzekerheden wegneemt en die tot de verbeelding spreekt.
Maak een goede verkooptekst
En als we het hebben over het geven van informatie, dan is de verkooptekst daar ook een uitermate belangrijk onderdeel van. Mensen hebben een bepaalde manier van lezen. Eerst de koppen, dan de subkoppen en als het nog steeds interessant lijkt, dan wordt het artikel gelezen. Zo gaat het tenminste vaak als de krant gelezen wordt. Met die kennis moet je dus ook rekening houden op het moment dat je een verkooptekst schrijft. Pakkende teksten, geen ellenlange verhalen, maar beknopt en overzicht de aandacht trekken en dan toespitsen op een bepaald onderdeel. Nog maar al te vaak zie ik hele lange teksten die niet op een A4 kunnen. Denk je dat een koper die door zal spitten? Ik verwacht van niet.
Ranking van je huis op Funda
Voor de ranking van je woning op Funda wordt vaak gedacht dat meer beter is. Dat is echter niet het geval. Je hoeft internet niet te overstelpen met informatie om hoog in de zoeklijst naar voren te komen. Het aantal foto’s mag beperkt zijn. Wel is het aantal tabbladen van belang. Je doet er dus goed aan om alle tabbladen in te zetten, zoals plattegronden en video.
Conclusie
Zoals je kunt lezen, zijn er dus nogal wat wetenswaardigheidjes waar je rekening mee kunt houden om de verkoop te verbeteren. En van de tientallen die ik er op kan noemen, is dit natuurlijk maar het topje van de ijsberg. Bovendien hangt het ook nog eens samen met jouw specifieke huis. Er is geen gouden regel die je toe kunt passen waardoor je meer kijkers trekt. Daarom kijk ik naar jouw woning, naar jouw mogelijkheden en naar de presentatie die het best past voor jouw specifieke situatie. Wedden dat je dan meer kijkers trekt en meer bezichtigingen aanvragen zult ontvangen?